Matkustajamäärä laski rajusti
Helsingin sataman kautta kulkeneiden matkustajien määrä romahti koronaviruksen takia asetettujen matkustusrajoitusten takia. Vuonna 2020 Helsingin Sataman linjaliikenteen* matkustajamäärä oli 4,8 miljoonaa, 59 % edellisvuotta vähemmän.
Vilkkaimpana säilyi laivareitti Tallinnaan
Linjaliikenne | 2018 | 2019 | 2020 | muutos-% 20/19 |
---|---|---|---|---|
Tukholma | 2 286 000 | 2 262 000 | 375 700 | -83,4 % |
Tallinna | 8 846 000 | 8 925 000 | 4 097 000 | -54,1 % |
Pietari | 209 000 | 196 000 | 2 | -100,0 % |
Travemünde | 151 000 | 158 000 | 84 000 | -46,7 % |
Maarianhamina | 44 000 | 48 000 | 50 000 | 4,4 % |
Muut | 22 000 | 24 000 | 149 000 | 509,2 % |
YHTEENSÄ | 11 558 000 | 11 614 000 | 4 757 000 | -59,0 % |
* linjaliikenne = aikataulujen mukaan kulkeva säännöllinen laivaliikenne, mm. Tallinnan ja Helsingin väliä kulkevat matkustaja-autolautat.
Suurin osa matkustajista, 4,1 miljoonaa (-54,1 %), kulki Helsingin ja Tallinnan välisellä laivareitillä. Koronapandemian aikaan matkustajat olivat lähinnä työmatkalaisia sekä välttämättömistä perhesyistä liikkuvia.
Tukholman reitin matkustajamäärät romahtivat, sillä laivat eivät liikennöineet Suomen ja Ruotsin pääkaupunkien välillä maaliskuun jälkeen lainkaan. Kaikkiaan reitillä kulki vain 376 000 matkustajaa (-83,4 %).
Helsingin ja Travemünden välillä laivoilla liikkui 84 00 matkustajaa (-46,7 %).
Helsinki-Pietari reitillä ei kulkenut lainkaan liikennettä koko vuonna.
Keskustan matkustajasatamien liikenne
2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|
Matkustajia linjaliikenteessä | 11 372 000 | 11 614 000 | 4 553 826 |
Matkustajia kansainvälisessä risteilyliikenteessä |
518 000 | 605 000 | 0 |
Ajoneuvoja | 1 833 000 | 1 836 000 | 1 319 000 |
Laivakäyntejä | 5 519 | 5 578 | 4 330 |
Risteilyliikenne jäi toteutumatta
Ennätyksellisten vuosien jälkeen kansainvälinen risteilyliikenne jäi matkustusrajoitusten takia kokonaan toteutumatta vuonna 2020. Yhtään alusta tai matkailijaa ei saapunut kaupunkiin. Helsingin ja pääkaupunkiseudun matkailuelinkeinon kannalta tilanne oli erittäin valitettava.
Matkustajaliikenteen palautumisen aikataulu riippuu epidemian hallintaan saamisesta ja koronarokotusten onnistumisesta. Koronan jälkeisellä markkinalla Suomen matkailulla on tarjota laatua, elämyksellisyyttä ja luotettavuutta kansainvälisille matkailijoille.